Batterier till elbilar håller längre än väntat – det visar en utvärdering av mer än 7.000 elbilar. Statistiskt sett är de felfria efter att ha körts 300.000 km.
Det tyska konsultföretaget P3 har analyserat mer än 7 000 elbilar för att fastställa batteriernas hållbarhet. Resultatet: Batterierna i elbilar håller mycket längre än väntat och är betydligt mer hållbara. Räckvidden sjunker inte heller efter många körda mil. SoH-värdet bestämmer ett batteris livslängd och hållbarhet och anger hur stor andel av den fulla kapaciteten som fortfarande kan användas av batteriet, som kan minska sin kapacitet på grund av åldrande eller flera laddningscykler. Biltillverkarna försäkrar sina kunder – vanligtvis med en garanti på 160.000 km eller åtta år – att den inte kommer att sjunka under 80%.
Den kinesiska elbilstillverkaren HiPhi var tvungen att stoppa produktionen redan i februari i år. Arbetarna fick inte betalt och pågående investerarsamtal lyckades inte rädda dem. Nu är det över.
Studien visar att tillverkarna i praktiken inte överdriver sina löften. Även vid 200 000 eller 300 000 km har elbilar fortfarande en genomsnittlig SoH på 87%. Intressant nog sker den första processen med minskad batterikapacitet under de första 30.000 km, då SoH-värdet sjunker till cirka 95%. Därefter går batteriets åldrande betydligt långsammare. Detta beror på att när batteriet används för första gången bildas ett så kallat SEI-lager (förkortning för Solid Electrolyte Interphase) på anoden (minuspolen). Denna process varierar beroende på batteriets kemi och typ. I genomsnitt har elbilar fortfarande cirka 90% av sin kapacitet efter cirka 100 000 kilometer.
Vad påverkar minskningen av batterikapaciteten mest?
Den individuella användningen av en elbil har en stor inverkan på batteriets åldrande. De viktigaste faktorerna som belastar battericellerna är användning vid för höga eller för låga temperaturer, hög laddningseffekt och för frekvent full eller fullständig urladdning.